3 tips die jouw nieuwsbrief beter maken dan de rest

Fouten nieuwsbrief

Verstuur je een nieuwsbrief? Of vind je dat saai? Het klinkt natuurlijk ook niet sexy. Nee, dan e-mailmarketing. Is ongeveer hetzelfde. Of beter gezegd: je nieuwsbrief is onderdeel van je e-mailmarketingstrategie. Dat laatste klinkt nog saaier.

Ouderwets ook.

Wist je dat de uitvinder van e-mail overleed in het jaar dat Instagram Stories introduceerde? Is al weer bijna vijf jaar geleden.

Laat dat even op je inwerken.

De UITVINDER van e-mail is al weer bijna vijf jaar dood. De eerste e-mail stamt volgens de overlevering dan ook uit 1971.

Zei ik toch.

Ouderwets.

Maar ik wil graag een lans breken voor de nieuwsbrief

Voor een echt goeie nieuwsbrief.

Waar je abonnees naar uitkijken. Omdat je ze altijd weer verrast. Raakt. Even laat glimlachen. Of waar ze hinnikend van boven hun scherm blijven hangen. Met zo’n proestlach waar mensen in de trein geïrriteerd én jaloers van opkijken.

Zo’n nieuwsbrief die ze doorsturen naar vrienden en hun favoriete collega. Niet zomaar naar iedereen in elk geval. Zo’n nieuwsbrief die je als lezer een beetje moet verdienen.

Of waar je écht even op moet antwoorden.

Zo’n kneitergoeie nieuwsbrief dus

Zit die vaak in je inbox?

Niet hè.

Dat betekent twee dingen:

A. De nieuwsbrief is een wat ondergeschoven kindje

B. Je kunt je als ondernemer met een opvallende nieuwsbrief eenvoudig onderscheiden

Dat het een ondergeschoven kindje is, is echt onterecht.

Het mooie van een nieuwsbrief is juist dat je daarmee niet hoeft te vechten tegen ingewikkelde algoritmes. Hij belandt gewoon direct in de digitale brievenbus van je lezer. Die daar ook nog eens zelf om heeft gevraagd.

Je hoeft hem dus alleen nog maar heel goed te schrijven, zodat hij ook echt geopend en gelezen wordt. Zo makkelijk is het nou om je als ondernemer te onderscheiden.

3 tips voor een geweldige nieuwsbrief

Hoe je die geweldige nieuwsbrief schrijft? Door deze drie fouten (die ik nogal eens zie, want ik lees heul veul nieuwsbrieven) te vermijden:

1. Neem geen aanloop

Dit zie ik het vaakst misgaan. En dat is helemaal niet gek, want om lekker te kunnen schrijven, moet je even op gang komen. Het is dan ook niet voor niets dat schrijfdocenten altijd roepen: schrijven is schrappen.

Ruim daarom voor elke tekst die je schrijft, tijd in om te editen. Maakt niet uit of je een Instagram post, salespagina, blog of nieuwsbrief schrijft. Elk stukje tekst wordt er beter van.

Dus kill your darlings, schrap een dag later alle wollige woorden en kijk eens heel kritisch of de eerste alinea er niet gewoon af kan. Heel vaak is het antwoord: ja, die heb ik helemaal niet nodig, moest gewoon even op gang komen.

Dat laatste is prima voor je schrijfproces, maar gooi die aanloop in je eindversie wel weg. Want je lezer heeft er niks aan.

2. Ratel niet door

Dit hangt ook samen met je opmaak. Want hoe meer die met tussenkopjes, witregels en bijvoorbeeld kleurvlakken of lijnen jouw lezer helpt om zich een weg door je tekst heen te banen, hoe meer je wat mij betreft mag tikken.

Maar in principe geldt dat we tegenwoordig een aandachtspanne van een garnaal hebben en dus graag snel bij het einde willen zijn. Als we daar al belanden. Hoe interessant het ook allemaal is wat je te vertellen hebt.

Neem dat niet persoonlijk op en hou het gewoon kort.

Hoewel korter niet perse makkelijker is (geef maar toe: lekker door ratelen is heerlijk), help je jezelf als schrijver wel door op één onderwerp te focussen. En zonder allerlei uitstapjes naar overbodige anekdotes of ‘dit is er deze maand ook nog gebeurds’ ben je sneller klaar met het strak trekken (=streng redigeren) van je verhaal.

Wat is dan kort vraag je?

Minder dan 1000 woorden.

Doe maar 750.

Wil je een echte uitdaging? Probeer dan eens onder de 500 woorden te blijven. Maar dan wel waarde bieden hè? Allemaal raak, met een kop en een staart.

(ter vergelijking: dit blog telt 896 woorden)

3. Vergeet je doel niet

Natuurlijk schrijf jij je nieuwsbrief in een lekker losse en persoonlijke stijl. Alsof je tegen een vriend/vriendin praat. Maar dat neemt niet weg dat er voor jou als ondernemer een zakelijk doel achter zit.

Dat doel kan per editie verschillen. De ene keer heb je iets te verkopen. De andere keer wil je je autoriteit laten zien. En de volgende keer wil je dat je lezer je wat beter leert kennen.

Dat hij jouw achtergrond ontdekt bijvoorbeeld. Of je humor. Of wat het dan ook is waarmee je die band tussen jou en je lezer wilt versterken.

Je kunt natuurlijk nog veel meer doelen bedenken. Maak maar eens een lijstje voor jezelf en wissel die doelen per editie dan een beetje af. Maar bepaal in elk geval vóórdat je gaat schrijven wat het doel van die editie wordt.

Want je schrijft die nieuwsbrief niet voor de lol. Denk ik tenminste. Tenzij je gewoon schrijfmeters wilt maken om je stijl te ontwikkelen. Maar ook dat is een doel.

Is dat alles wat je in je nieuwsbrief moet doen?

Mja, nee, nog niet helemaal.

Een sterke onderwerpregel is ook belangrijk. En als je wilt dat je lezer iets gaat doen, heb je ook conversietechnieken nodig. Bovendien moet je goed weten tegen wie je praat.

Maar als je streng hebt geschrapt, focus houdt en je doel vooraf hebt bepaald, kan het al bijna niet meer mis gaan.

Benieuwd hoe ik dat doe?

Meld je via de knop hieronder aan voor De V-files. Dan lees je 1 x per maand hoe ik mijn eigen tips toepas (en je leert ook nog wat over ondernemen, beter schrijven en mij).

Ik zou het doen!

Goede vragen

Hi, ik ben Antje

Meer van mij lezen? Abonneer je dan hier op de V-files. Krijg je één keer per week een mail van me waar je als ondernemer echt wat aan hebt.

Heb je zelf ideeën voor een blog waardoor je beter wordt gevonden en klanten aantrekt die bij je passen? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek een korte brainstormsessie, dan hakken we samen knopen door en geef ik je slimme blogtips.

Zoek je vooral inspiratie voor je marketing?  Omdat het soms voelt alsof je ‘alles al eens hebt verteld’ bijvoorbeeld? Begin dan bij True story!

Scroll naar boven

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Wat ís storytelling nou precies en waarom werkt het zo goed? Let me show you in mijn e-mails (a.k.a. De V-files)

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Is het een nieuwsbrief, een marketing tool of elke week een goed verhaal dat je vaak óók nog aan het denken zet? Dat weet je pas als je je aanmeldt, up to you:-)