Ik ben nogal een hoarder.
Een verzamelaar van all things shiny.
Niet in huis. Dat zou de interieurarchitect waar ik mee samenwoon nooit laten gebeuren.
Mijn huis is dus geen zooitje. Mijn computer, telefoon en iCloud daarentegen….
Daar stapelen de nieuwsbrieven en ebooks zich in een razend tempo op.
Must. Subscribe. To. All. Things. Shiny.
Maar eens per kwartaal ruim ik in een poging om mijn leven op orde te krijgen de boel op.
Dan ga ik langs alle nieuwsbrieven die ik de afgelopen drie maanden heb weggeklikt, scroll ik in de laatste mail naar beneden en klik ik met trillende vingers op ‘unsubscribe’.
Soms ben ik er dan meteen vanaf.
Af en toe krijg ik de vraag of het misschien een vergissing was.
En vaak verschijnt er nog een formuliertje met de titel:
'Waarom heb je je uitgeschreven?'
Plus vijf opties:
- Ik wil deze e-mails niet meer ontvangen
- Ik heb me nooit aangemeld voor deze mailinglijst
- De e-mails zijn ongepast
- De e-mails zijn spam en moeten worden gemeld
- Anders (vul hieronder in)
Ik klik meestal op de eerste.
Maar laatst kreeg ik na mijn unsubscribe een ander lijstje voorgeschoteld.
‘Why have you chosen to hurt my feelings?’
- The emails weren’t inappropriate enough
- I was drunk when I signed up
- Not enough spam
- I’m your mother and I’m ashamed
- Other (fill in below)
Je snapt dat ik me daarna meteen weer heb aangemeld.
Dat is wat goede copywriting doet
Verrassen.
Tot actie aanzetten.
Ben je nu benieuwd wat er gebeurt als je je afmeldt van mijn nieuwsbrief?
(En you will never know, hoop ik).