Is het spannend om je prijzen te verhogen?
Altijd.
Is het nodig om je prijzen te verhogen?
Soms wel. Een inflatiecorrectie kan bijvoorbeeld weleens nodig zijn omdat alles duurder wordt en jij nog steeds geen onbekende Van Gogh in je spouwmuur hebt gevonden.
Maar soms moet je je prijzen ook verhogen omdat je diensten of producten meer waard zijn geworden. Of omdat je eigenlijk te weinig vroeg.
Hoe verhoog je je prijzen dan?
Hogere tarieven willen we allemaal wel.
Meer geld is meer leuke dingen. Of meer tijd voor belangrijke dingen, zoals mensen in je omgeving die hulp nodig hebben. Ik noem maar wat.
Maar hoe doe je dat dan precies, meer geld vragen?
Omdat ik weet dat dit lastig kan zijn, geef ik je in dit blog 8 tips om je prijzen te verhogen. Schrijf je mee?
Tip 1: Verhoog je prijzen
Ga naar je website.
Log in.
Maak van 45, 65 of van 2000, 2500 en klik op ‘opslaan’. Of ‘updaten’. Of hoe dat bij jouw systeem ook heet.
Et voilá, je prijzen zijn verhoogd.
Beetje flauw? Misschien. Toch is dit de belangrijkste stap, die je nooit kunt overslaan (tenzij je geen website hebt en alles via social media doet bijvoorbeeld, dan moeten we sowieso even praten).
Je prijzen verhogen doe je dus vooral door, eh ja, je prijzen te verhogen.
Tip 2: Work your ass off
Dit is geen pleidooi voor de hustle culture, waarin ik je ga aanmoedigen om zo min mogelijk pauzes te nemen en zoveel mogelijk to-do-lijstje af te vinken want time is money baby.
Nee, dat niet.
Blijf vooral je grenzen bewaken en hou de regie in handen. Maar hoe hoger de kwaliteit die je levert, hoe blijer je klanten zijn.
En blije klanten praten over het algemeen vaak en lovend over jou en de goede resultaten die jullie samen hebben bereikt. Waardoor je makkelijker je prijzen kunt verhogen.
Tevreden klanten zijn nog altijd je beste marketingtool.
Tip 3: Zorg voor goede testimonials
Tuurlijk, dit is altijd gedoe.
Je moet het vragen. Dat is ongemakkelijk. En kost tijd. Maar de meeste mensen delen hun ervaring graag en het loont echt om hier een goede gewoonte van te maken.
Bovendien helpen testimonials niet alleen om aan potentiële klanten te laten zien dat je prijzen het waard zijn. Het geeft jou ook meer zelfvertrouwen en inzicht over wát het nou precies is waar je klanten zo blij mee waren. Zodat je die prijzen echt durft te vragen.
Want sure, you work your ass off. Maar het is altijd fijn om van een ander te horen wat dat voor hen precies oplevert. Of wat ze nou echt het meest waardevol vonden. Is soms helemaal niet wat jij denkt (of veel meer dan jij denkt).
Vraag dus in je testimonials ook naar concrete voorbeelden.
Het kan zelfs slim zijn om aan je klanten te vragen of ze vooraf nog getwijfeld hadden. Over je tarief bijvoorbeeld. En waarom ze er dan toch voor zijn gegaan (of hoe ze daar achteraf op terugkijken).
Tip 4: Werk harder op je salespagina
Die prijzen, die staan meestal op een salespagina. Toch?
Als het goed is, staat daar allemaal tekst omheen.
Waarin je uitlegt wat iemand voor dat geld precies krijgt. Waarom ze daar iets aan hebben. Wanneer ze daar het meest aan hebben (want je aanbod is niet voor iedereen). En wat jou dan zo ontzettend geschikt maakt om dat allemaal waar te maken.
Hopelijk staan er geen ‘herken je dit, hoe zijn het zijn als…..’ lijstjes op. En ook geen trucjes, manipulatieve woorden of leugen(tje)s. Dit kán wel helpen om hogere prijzen te vragen, maar op de lange termijn heeft het een averechts effect.
(Iets met reputatie en voldoening en zo)
Wat je wel moet doen? Je écht goed verdiepen in je doelgroep. En je salespagina zien als de plek waar je anderen helpt om de beste beslissing voor zichzelf te maken. Als je dit lastig vindt, dan help ik je daar graag bij. Kan je daarna je tarief weer verhogen.
Tip 5: Breid je aanbod uit
Als je meer waarde in je product of dienst stopt, kan je er meer voor vragen.
Logisch.
Nu denk je misschien: ja hallo, das ook meer werk.
Klopt. Maar vaak hoef je dat werk maar één keer goed te doen, om die hogere prijs keer op keer vol vertrouwen te kunnen vragen. Maak bijvoorbeeld een extra masterclass, meditatie of document met tips of reflectievragen die je klant kan helpen bij de integratie van de kennis die je deelt.
Of voeg iets extra’s toe aan je klantreis, waardoor mensen zich meer gezien voelen (of net wat meer gelachen hebben, das ook veel waard).
Als je er echt even goed voor gaat zitten, kom je al snel op een lijstje met tien slimme ideeën die je aanbod veel waardevoller maken. En een hogere prijs logisch.
Tip 6: Investeer in jezelf
Investeer in je vakkennis én je vaardigheden als ondernemer. Hoe beter jij je werk doet of je werkt kunt verkopen, hoe meer geld je ervoor kunt vragen.
Soms moet je dus eerst geld uitgeven om daarna meer geld te kunnen verdienen.
Hiermee bedoel ik trouwens niet dat je van je bedrijf een soort Dr. Bibber moet maken waarin altijd wel iets ‘beter’ kan. Want als je blijft hangen in deze tip omdat je bang bent dat je nog niet goed genoeg bent voor tip 1, kijk dan eerst even naar tip 8.
Snap je het nog?
Oké, mooi.
Dan gaan we nu door naar tip 7.
Tip 7: Scherp je positionering aan
Druk hè, in je vakgebied?
Weet je echt goed voor wie je er bent? Wat jouw ding is? Waarom mensen aan jou moeten denken? Waarin je anders bent dan anderen? En waarom dat zo belangrijk is?
Hoe duidelijker jij jouw positie binnen de markt hebt afgeplakt (alsof het je plekje in de binnenstad van Amsterdam is voor Koningsdag), hoe makkelijker je een hoger tarief kunt vragen.
Vaak zit je er zelf te dicht op en zie je het allemaal niet goed. Maar het is wel echt lekker als je je positionering te pakken hebt. Wordt alles makkelijker van. Content maken bijvoorbeeld. Maar ook prijzen verhogen.
Om je positionering scherper te krijgen, kan je twee dingen doen:
- Een goede positioneringsexpert inhuren (ik heb wel een paar tips als je dat wilt, stuur me even een bericht).
- Veel schrijven. Alles uit je hoofd halen en delen met de wereld. Zien wat er terugkomt. En zo steeds helderder krijgen wat je nou eigenlijk echt vindt en doet. Kan ik je ook bij helpen als je wilt.
Tip 8: Praat met anderen over je prijzen
En dan bedoel ik niet je moeder, die zich altijd zorgen over je maakt (‘zou je dat nou wel doen lieverd, straks vindt iedereen je te duur?’).
Of je partner, die alles fantastisch aan je vindt en van dichtbij ziet hoe hard je werkt (‘natuurlijk moet je meer geld vragen, je bent het waard en ik wil dit jaar trouwens echt ver op vakantie’).
Of je neefje met dat dropshipbedrijf die sowieso overal dollartekens ziet maar ethisch misschien niet he-le-maal op dezelfde lijn zit als jij (‘wist je dat… [insert super slecht en misschien niet helemaal legaal idee]…’).
Nee, ik bedoel: verzamel ondernemers om je heen die je slim vindt en waar je op een veilige manier echt eerlijke gesprekken mee kunt voeren. En doe dat ook. Huur bijvoorbeeld een goede coach of financieel strateeg in. Of stap in een mastermind.
Zelf zit ik in een mastermind met andere copywriters die me met hun eigen ervaring, goede vragen en serieuze argumenten altijd helpen om de beste prijs te vragen. Soms blijkt dat ie omhoog moet, maar soms ook niet.
Goud waard.
Wat een boel werk hè?
Als je dacht dat je hier een lijstje met tips zou vinden in de categorie:
- Overal een ‘high end’ stickertje opplakken
- Post-its door je hele huis hangen met het bedrag wat je in je hoofd hebt, zodat je het kunt manifesteren
Tja, dan is dit blog misschien een beetje een teleurstelling. Maar je hoeft natuurlijk niet ál deze tips meteen toe te passen. Zie het als een gereedschapskist waar je steeds wat uit kunt pakken als je omhoog wilt.
Work in progress.
Tot je op een dag terugkijkt en denkt, jeetje, ik kan mijn prijs gewoon helemaal dragen. Én mijn partner (of je moeder) verrassen met een weekendje weg.
Dankjewel Antje!
Graag gedaan.