(Plus: 3 dingen die je moet doen om er een succes van te maken)
Jahaaa, een huisstijl is meer dan wat kekke kleurtjes en leuke logo’s. Weet jij al lang. Maar is een goede huisstijl nou need-to-have of gewoon nice-to-have? Heb je het als zelfstandig ondernemer écht nodig? En wat levert het dan precies op?
Wanneer kun je er trouwens beter niet in investeren?
En als je er wél voor gaat, waar moet je dan allemaal aan denken om zo’n sterke huisstijl te krijgen dat je niet meer weet waarom je ooit hebt getwijfeld?
Allemaal vragen die ik een jaar geleden nog had
Maar nu niet meer.
Want ik heb net een uitgebreide restyling achter de rug en deel in dit blog alles wat ik daarvan heb geleerd. Zodat jij je huisstijl in één keer goed kunt aanpakken.
(Zonder alle verspilde uren die ik besteedde aan dramatisch naar de muur staren omdat ik in een diepe identiteitscrisis belandde)
Want who the f*ck am I?
Nou, ik ben waarschijnlijk net als jij.
Als je ook maar een beetje op mij lijkt (en die kans is groot, zo uniek ben ik niet) dan denk je bij de woorden ‘goede huisstijl’ meteen twee dingen:
‘Jaaa leuk’ & ‘maar nu nog even niet’
Want zoals met veel in het (ondernemers)leven, zijn er bezwaren die je tegenhouden en dingen die in de weg staan.
* Geen budget
* Geen tijd
* Geen idee waar je moet beginnen
* Twijfel of je het echt nodig hebt
* Een Netflixserie die een nieuw seizoen online gooit
En meer van dat soort obstakels
Dus blijft die huisstijl zielig onderaan je to-do-list bungelen.
Tussen al die andere puntjes die je naar ‘nice-to-have’ hebt verbannen. Zoals een (tweede?) VA. Een echt goede 404-pagina. Pensioen. En een weekendje Maastricht.
Was bij mij ook zo.
(Hoewel ‘pensioen’ onlangs een upgrade heeft gekregen, maar ik ben dan ook bijna veertig, about time Veld)
Toch heb ik sinds kort een volledig nieuwe huisstijl
En I can tell you: dat is zéker zo leuk als een weekendje Maastricht.
Maar het heeft me meer opgeleverd dan alleen ‘jaaa leuk’. Zo leerde ik bijvoorbeeld dat een goede huisstijl niet zomaar je DM binnen komt sliden (echt jammer). Nee, je hebt er sowieso drie dingen voor nodig. En daar moet je zelf dus wat voor doen.
Balen, I know.
Maar hoe dat werkt, leg ik je in dit blog allemaal uit.
Eerst nog even de belangrijkste feiten.
Wat is een huisstijl ook alweer precies?
Is het bijvoorbeeld hetzelfde als je branding?
Niet exact. Je huisstijl is wel ónderdeel van je branding.
Ken je Jeff Bezos? Amerikaan, kalend, meer geld in zijn linker pink dan jij in je winstplan voor de komende vijf jaar? Nee, niet die van dat appeltje. Van Amazon. Je weet wel, die een Nederlandse tiener de ruimte in schoot.
Die Jeff Bezos wordt nogal vaak gequote als het over branding gaat. Want merk-mensen zijn dol op zijn uitspraak over wat een merk nou eigenlijk is:
‘Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.’
En als jij de kamer verlaat, hebben ze het meestal niet over je toffe logo. Of de kleuren en typografie die je voor koppen gebruikt op je website. Maar zonder dat ze het door hebben, dragen die visuele keuzes en designs wel bij aan wat ze allemaal over je zeggen. Of bij jou voelen.
Als je het goed doet tenminste.
Al die visuele onderdelen (dus ook iconen, andere beeldmerken, verhoudingen tussen grafische elementen, enzovoort) vormen samen jouw huisstijl.
Klinkt niet al te ingewikkeld toch?
Waarom wilde ik dan een nieuwe huisstijl laten maken?
Kon ik dat niet gewoon zelf?
Paar leuke kleuren kiezen. Even googlen waar je op moet letten qua evenwichtig en effectief kleurenpalet. Logo maken in Canva (of met behulp van een online logo generator).
Lettertypes? Gewoon tegen je webbouwer zeggen: doe maar iets wat een beetje lekker leest. Niet te klein in elk geval. En verder maakt het weinig uit.
Exactly what I did vóórdat ik een professionele huisstijl liet ontwikkelen.
Dat zag er toen zo uit:
Misschien vind je het wel mooi. Misschien niet zo.
Doet er ook niet toe.
Want het gaat natuurlijk niet om mooi. Een goede huisstijl hoeft niet veel toeters en bellen te hebben, maar moet wel op een diepere laag bij je passen dan ‘mooi’ of ‘lelijk’. Bij wat jij als ondernemer belangrijk vindt. Zowel in jouw dienstverlening en producten als in de klanten waar je graag mee werkt.
Beetje vaag nog?
Oké, maak ik het wat concreter.
Deze drie dingen heb je altijd nodig voor een goede huisstijl
- Goede partners
- Voldoende tijd
- Zelfkennis
De functie van een huisstijl is vooral om herkenbaarheid te creëren.
Daarnaast brengt het rust en samenhang aan tussen alle elementen binnen je bedrijf. Zoals: je website, verschillende vormen van content, social media accounts, producten, offertes, andere communicatie met klanten, die leuke kerstpakketten die je verstuurt, je elektrische bakfiets, enzovoort.
En het helpt je om jezelf steviger te positioneren binnen een drukke markt. Zodat je ook de juiste mensen aantrekt.
Dus hoe beter je huisstijl in elkaar zit, hoe sterker je die herkenbaarheid, samenhang, positionering en aantrekkingskracht krijgt.
Tijdens mijn restyling ontdekte ik dat je daar zelf drie dingen voor moet doen:
1. Geweldige partners regelen die je laten opstijgen
Ik kan best veel alleen (m’n band plakken, op vakantie gaan). Maar voor de ontwikkeling van mijn huisstijl heb ik toch hulp ingeschakeld van mensen die daar meer verstand van hebben dan ik.
Niet alleen omdat het veel tijd kost en ik een aantal technische vaardigheden mis die je nodig hebt om je huisstijl grafisch gezien echt professioneel uit te werken. Maar ook omdat je in een creatief proces met de juiste partners opstijgt.
Naar een soort parallel universum waar meer mogelijk is dan jij kan bedenken en je niet eens meer weet hoe je het woord ‘concurrentie’ ook alweer schrijft.
Met deze mensen werkte ik samen:
Demi Heemskerk / Cabaña Collective
(Ontwierp mijn volledige huisstijl inclusief logo, sublogo’s, brandbook, e-mailhandtekening, bedankkaartje en meer)
Ik ben super blij dat brand designer Demi op mijn pad kwam. Die met engelengeduld naar al mijn gedachtenkronkels luisterde. En eindeloos Pinterest borden en random screenshots van mij doorspitte.
Maar die mij door haar aanstekelijke creativiteit tijdens het ontwerpproces ook op nieuwe ideeën bracht voor mijn bedrijf. Dat was een onverwachte bonus die ik er gratis bij kreeg.
Zo ontwikkelde ik na een brainstormsessie met Demi over mijn bedankkaartje spontaan een extra digitaal ‘thank you’ product voor mijn klanten.
(Wat een geheime plek op mijn website heeft gekregen, sorry, can’t tell you more)
Hetty van der Wal / Mediamora
(Verwerkte de diverse elementen van mijn huisstijl op mijn al eerder door haar gebouwde website)
Na mijn traject met Demi gooide ik allerlei vragen bij m’n webbouwer Hetty over de schutting. Die ze zonder te zuchten (hoop ik, weet ik niet zeker) in hoog tempo op mijn website heeft doorgevoerd.
Je hebt markeerstrepen nodig?
Is goed.
Vier verschillende lettertypes instellen?
Doen we.
Wil je een nieuwe tagline?
Codeer ik erin.
2. De tijd nemen
Ik heb het opgezocht. Op 23 april 2021 stuurde ik het eerste mailtje naar Demi. En vandaag, ruim een half jaar later, is mijn huisstijl officieel naar buiten getreden.
Het kán sneller
(zie ook punt 3)
Maar gun jezelf voldoende tijd voor het creatieve proces. Dat moet kunnen borrelen en marineren. Zoiets lukt meestal niet in twee weken. En binnen vier is ook krap.
3. Jezelf en je bedrijf door en door leren kennen
Goed, identiteitscrisis is een groot woord.
En ik had heus al eens mijn Why, kernwaarden, onderscheidend vermogen, ideale doelgroep en probleem wat ik voor hen oplos op papier gezet.
Maar ik was nog niet helemaal tevreden over die antwoorden.
En ik wist dat ik geen goede huisstijl kon laten maken als ik niet beter kon omschrijven wie ik dan ben. Of hoe het voelt om met mij te werken.
Ik kon er alleen lange tijd mijn vinger niet goed opleggen. Vandaar ook het gefrustreerd naar de muur staren (want dat is de oplossing voor alles, zoals je weet).
Ik ga hier nu geen zijpad inslaan om je uit te leggen hoe ik uiteindelijk wel de ontbrekende gaten heb gevonden en gevuld, maar mijn weg was zeker niet de snelste.
Dus als je merkt dat je jezelf als ondernemer nog niet goed genoeg kent om die geweldige partners van je goed aan te sturen, dan zou ik je adviseren om nog niet aan een nieuwe huisstijl te beginnen. Maar om eerst een business coach of merkstrateeg of iets dergelijks in te huren.
You can send me a thank you card later.
Want dit levert een goede huisstijl je uiteindelijk op
- Complimenten
(Dit soort statements worden vaak vergezeld door screenshots met bewijs, maar I don’t kiss & tell in dit geval, wel stuur ik ze soms geanonimiseerd door naar mijn brand designer Demi. Vindt ze leuk)
- Nieuwe ideeën voor je bedrijf
(Je bent nieuwsgierig waar die geheime Thank you pagina verstopt is hè. Er is maar één manier om daar achter te komen)
- Het legt een professionaliseringslaag over alles wat je doet
(De grootste winst wat mij betreft, naast het feit dat je er beter je ideale klanten mee aantrekt)
Of je dat allemaal nice-to-have of need-to-have vindt, laat ik even aan jou. Maar nu ik dit rijtje zie, realiseer ik me pas dat dit precies zo geldt voor goede teksten.
Had jij natuurlijk al lang door.
Zijn er nog nadelen?
Ja eentje:
Ik moet nu ook nieuwe foto’s.