Wat is een funnel? En nou niet aankomen met dat plaatje van een trechter, want dat dat de letterlijke betekenis van het Engelse woord funnel is, weten we inmiddels wel.
Maar wat is het precies? En hoe maak je een funnel (zonder dat het al te veel tijd kost, want ik ben een drukke ondernemer en heb nog meer te doen).
Daarover gesproken: is een funnel niet een beetje achterhaald? Ik werk namelijk met mensen, niet met robots. Werkt zo’n funnel these days nog wel?
Jeetje, oké, zal ik gewoon bij de eerste vraag beginnen?
(Haal jij ondertussen even een glaasje water)
Wat is een funnel?
Een funnel kún je inderdaad zien als een trechter (sorry, jij begon erover).
Aan de bovenkant gooi je er een heleboel potentiële klanten in, onderweg verdampen de mensen die niet goed genoeg bij je bedrijf passen of die te weinig behoefte hebben aan je diensten/producten. En onderaan vallen de beste klanten eruit.
Zo hup, in je bankrekening.
Of in je digitale agenda.
Of op je e-maillijst.
Wat het dan ook is waar je die funnel voor inzet
Dat grote gat bovenin de trech… eh funnel kun je bijvoorbeeld vergelijken met een zoekresultaat in Google, een advertentie, een blog of een bericht op social media. Daarmee trek je de aandacht van mensen die in theorie jouw klant zouden kunnen zijn en als ze genoeg getriggerd worden, besluiten ze (al dan niet bewust) om in je funnel te stappen.
Zie zo’n funnel nu niet als een groot zwart gat
Het is helemaal geen duistere bedoening daar binnen. Je hebt de beste intenties, want je gaat die mensen helpen en hun leven een stuk leuker maken (daar ga ik tenminste vanuit).
Vanaf het moment dat ze instappen, pak je zachtjes hun hand vast en gaan ze met je op pad.
Langs je gratis weggever bijvoorbeeld. En je e-mail reeks waarin je de leukste, meest behulpzame en slimste versie van jezelf bent. Hopelijk volgen ze je pad tot aan het aanbod wat je doet.
En klikken ze daarna enthousiast op die bestelknop.
Dus wat is een funnel in gewone mensentaal?
Een reeks geautomatiseerde stappen die een potentiële klant online aflegt om jou en je aanbod te leren kennen.
Je kunt het ook een strategische rondleiding door (een deel van) jouw bedrijf noemen.
Een eerste, tweede én derde date (misschien mag je wel kennis maken met de ouders).
Of een doldwaze achtbaanrit die je bezoekers niet snel zullen vergeten (oké niet de beste vergelijking, want het is niet de bedoeling om mensen die onderweg uit je funnel willen stappen doodsangsten te bezorgen. Maar je hoopt natuurlijk dat ze die behoefte niet hebben en aan het einde zelfs stiekem in het karretje willen blijven zitten voor de volgende ronde).
Hoe ver de mensen die bovenaan instappen in de praktijk met je mee wandelen (of ze dus helemaal tot het gaatje gaan), hangt van meerdere dingen af. Geschikte match, timing en hoe jij je funnel inricht bijvoorbeeld.
Als ik beloof het woord trechter niet meer te noemen, lees je dan nog even mee?
Een funnel bouwen hoeft niet veel werk te zijn
Ik weet dat je daar tegenop ziet. Je kunt er ook best heel veel werk van maken, met allerlei zijwegen, A/B testen, segmentaties en fancy schmancy leadmagnets.
Maar dat hoeft niet.
En als je funnel eenmaal staat, dóet ie al het werk voor je. Terwijl jij iets anders aan het doen bent.
(Nee, je wordt niet slapend rijk op een tropisch strand, maar je hebt wel je handen vrij, om verder aan je bedrijf te bouwen bijvoorbeeld)
Als je alleen de basis neerzet, is het wel meer werk dan het water geven van je planten. Maar minder dan je laatste verhuizing. Of dan een heel seizoen Undercover kijken op Netflix.
Twijfel je toch? Dan helpt het plaatje hieronder misschien.
Dit heb je nodig voor een geslaagde funnel
Zo eentje die je al een heleboel ‘ik moet zichtbaar zijn’ tijd op Instagram (of een ander sociaal medium) bespaart en veel meer trouwe klanten oplevert.
Men neme:
1. Kennis van je klant
(Hier kom je echt niet onderuit, je MOET weten waar je klant over droomt (of juist van wakker ligt) en hoe jij daar bij kunt en wilt helpen)
2. Een plan
(Wat wordt het doel of eindpunt van je funnel? Waar wil je dat al die mensen uitkomen? In je inbox met een aanvraag voor een kennismakingsgesprek? Op je e-maillijst, als trouwe fan? Bij de aankoop van je dienst of product? Iets anders? Hoe sluit je funnel aan op je bedrijf en je aanbod?)
3. Een startpunt
(Waar stappen mensen je funnel in? Hoe komen ze op je website? Via een blog? Een advertentie? Je LinkedIn bericht? Bepaal waar je de deur open zet)
4. Een website, met een (landings)pagina voor je funnel
(Als ze zijn ingestapt, waar komen ze dan terecht en wat gaan ze daar lezen?)
5. Eventueel een leadmagnet
(Mag je ook gratis weggever noemen. En er een pop-up opt-in (pfff: formuliertje) voor aanmaken op je website, maar dat hoeft allemaal niet)
6. Een e-mailprogramma
(Zoals MailChimp, ActiveCampaign, ConvertKit of MailerLite, ik gebruik zelf de laatste, maar die andere drie werken ook prima)
7. Een serie e-mails
(Ooooh die heerlijke inbox waar niks of niemand je lezer stoort en geen enkel algoritme weet door te dringen, daar waar jullie elkaar écht leren kennen, samen lachen, samen huilen en waar jezelf en je producten of diensten verkopen nog op een menselijke manier kan, tussen de mailtjes van vrienden en familie)
8. Belachelijk veel zin
(Om er jezelf en je creativiteit in te stoppen zodat het niet lijkt op al die andere funnels en wél leuke klanten oplevert)
Want natuurlijk ben je niet alleen bang dat een funnel veel gedoe is. Je twijfelt ook of het überhaupt nog wel werkt tegenwoordig. En of het wel bij jou past, want je bent toch geen (marketing)machine?
Misschien twijfel je ook of je er niet de verkeerde klanten mee aantrekt (daaaaag freebie surfers). En of je je potentiële klanten wel moet opzadelen met wéér een funnel waar ze zich helemaal doorheen moeten worstelen.
Ja precies, werkt een funnel nog wel?
Nou, niet als je verwacht dat iedereen die aan boord stapt ook echt tot het einde blijft zitten (laat staan een klant wordt).
Het is de Fata Morgana in de Efteling niet.
Het werkt ook niet als je hem zo inricht dat het voor mensen die erin stappen, voelt als iets waar ze zich door alle beïnvloedingstechnieken heen moeten tijgeren om ergens te komen. Of als je klakkeloos dat stappenplan uit de zoveelste funnelcursus volgt.
Blije introductie. Cheerleader pompons. Problemen schetsen. Begrip tonen. Plichtmatig eigen verhaal delen. Geforceerde emoties erin. Hé kijk, een transformatie! Oplossing serveren. Succesverhalen van andere klanten laten zien. Aanbod doen.
Wil je het al?
Dat werkte ooit, lang lang geleden in een funnelland hier ver vandaan
Maar nu duizenden ondernemers het zo doen, moet er een schepje bovenop.
Écht creatieve e-mails schrijven bijvoorbeeld. Veel meer van jezelf erin.
Zodat jouw funnel niet precies klinkt als die van de concurrent en de aanwezigen voelen dat er liefde, humor en aandacht in is gestopt. Omdat de maker oprecht geïnteresseerd is in de instapper. Dat er een mens achter zit. Een interieurontwerper. Fotograaf. Jurist. Diëtist. Golfballenduiker. Boomchirurg. Of loopbaancoach.
Dan bouw je vanzelf een relatie op met de mensen die echt goed bij je passen. En laten dat nou voor jezelf ook net de leukste funnels zijn om te creëren.
Want nee, je bent geen machine. En je klant is geen robot. Maar een funnel kun je ook gewoon simpel houden én persoonlijk maken.
Enige nadeel?
Straks wéér verhuizen.
Grote tuin erbij gekregen (wordt planten water geven alsnog meer werk dan het inrichten van je funnel).
Want per ongeluk toch bakken met geld verdiend.
Grapje.
Misschien.