Het enige wat je echt moet onthouden over SEO

Wat is SEO

‘Is je website nou ook helemaal geoptimaliseerd?’

‘Wat?’

‘Je SEO, heb je je SEO op orde?’

‘Eh, wat is SEO nou weer?’

Inmiddels weet je misschien wel dat SEO staat voor Search Engine Optimization en dat het alles te maken heeft met hoog scoren bij Google, zoekwoorden, usability en dan nog iets met metadescriptions.

Kan deze technische term je soms toch nog steeds wat stress geven?

Helemaal niet raar. Want het is natuurlijk een wat vaag en abstract woord. Het is eigenlijk niet eens een woord. Dus hoe krijg je daar grip op? En is het eigenlijk wel ooit helemaal ‘op orde’?

Wat als ik je beloof dat je de kern van SEO heel simpel kunt samenvatten?

En dat daarna alles makkelijker wordt?

Oké, maar wat is SEO nou precies?

Ja, ga ik uitleggen.

Vergeet even alles wat je tijdens die webinar hebt geleerd over de beste zoektermen en ‘laaghangend fruit’. 

Laat die SEO checklist uit dat ebook ook maar voor wat het is.

Handige hulpmiddelen, dat zijn het zeker, maar ze veranderen continue van inhoud. Omdat SEO ook constant in ontwikkeling is.

De kern van SEO verandert echter nooit.

Simpel gezegd betekent SEO namelijk gewoon dat je er werkelijk alles aan doet om aan een zoekmachine te laten zien dat je de allerbeste webpagina in zijn soort bent.

Voor de zoeker.

Want voor een zoekmachine is de tevredenheid van zoekers het belangrijkste dat er bestaat. 

De zoeker is zijn klant. Dus als een zoekmachine zeker weet dat jij die zoeker het beste kunt helpen, dan vindt hij jou het leukst. 

Of anders geformuleerd: dan zet Google je bovenaan de lijst met zoekresultaten.

Daarna wordt alles makkelijker. Dat weet jij ook.

SEO gaat dus over zoekers helpen

Beter dan je concurrent.

Dat is de kern.

Hou dat in je achterhoofd. Maak er je screensaver van. Of ‘strafregels’ die je honderd keer achter elkaar opdreunt.

‘Ik wil zoekers het beste helpen. Ik wil zoekers het beste helpen. Ik wil zoekers het beste helpen. Ik wil zoekers het beste helpen. Ik wil zoekers het beste helpen.’

En dat dan twintig keer. Maar zo lang hoeft dit blog nou ook weer niet te worden.

De belangrijkste vraag is natuurlijk HOE de zoekmachine bepaalt wie het beste helpt.

Daarvoor imiteert een zoekmachine de mens 

Tenminste, dat probeert ie zo goed mogelijk.

Niet eenvoudig voor een machine. Maar het kan wel.

Ken je de film WALL-E? 

In deze Pixar animatiefilm uit 2008 is de robot WALL-E als enige nog aanwezig op een verder uitgestorven aarde. Het is zijn taak om al het afval op te ruimen dat de mensen (die in ruimteschepen zijn gevlucht) achter hebben gelaten.

Maar WALL-E doet meer.

Om een geschikte hoofdpersoon voor deze film te kunnen zijn, hebben de makers hem menselijke trekjes gegeven. Niet alleen qua uiterlijk. WALL-E heeft ook hobby’s, bijzondere interesses, vrienden en prangende vragen.

Dat maakt WALL-E menselijk.

De kleine robot verzamelt bijvoorbeeld rubberen eendjes en danst graag op de muziek van de musical Hello, Dolly! Zijn beste vriend is de trouwe kakkerlak Hal die hem overal volgt. En wanneer WALL-E voor het eerst een fris, groen plantje tussen de troep vindt, vraagt hij zich af wat dit voor iets wonderlijks kan zijn.

Leuk, denk je nu misschien, maar wat heeft dit te maken met zoekmachines en SEO?

Nou, bij Google doen ze precies hetzelfde

De zoekmachine zo menselijk mogelijk maken. 

Zodat hij zich kan verplaatsen in een mens. Kan dénken als een mens.

En dan vooral als de zoekende mens. Je weet wel, de klant die hij zo graag tevreden het digitale pand ziet verlaten.

Want die zoekende mens heeft ook allerlei hobby’s. En vragen over plantjes. En vrienden waar hij informatie mee wil delen, mits deze boeiend genoeg is.

Zo krijgen zoekmachines aangeleerd welk gedrag mensen vertonen als ze goed worden geholpen.

Bijvoorbeeld:

  • Regelmatig op een website terugkomen
  • Lang op een website blijven hangen
  • Waardevolle content van een website delen met anderen

De zoekmachine weet dat dit allemaal tekenen zijn van tevreden zoekers. Zoekers die onbewust aangeven: joehoe wat ik hier vind, helpt mij enorm!

Iets wat een zoekmachine beloont door die webpagina’s hoog in de zoekresultaten te plaatsen.

Hoe je dat gedrag krijgt?

Hard werken.

Sorry, klinkt flauw, maar iedereen die jou belooft je website met een paar snelle trucs op de eerste pagina van Google te krijgen, liegt tegen je.

Die trucjes werken misschien een beetje. 

Of even. 

Of alleen met zoektermen die nog maar zijdelings jouw product of dienst raken. In dat laatste geval krijg je wellicht super veel bezoekers, die precies niks bij je kopen.

Dus nee, dat de kern van SEO eigenlijk best simpel is, betekent niet dat het weinig werk is om de boel goed op orde te krijgen. En te houden.

Serena Williams werd ook niet de beste vrouwelijke tennisser ooit omdat ze de enige was die echt goed begreep hoe je met een racket zo’n klein geel balletje binnen de juiste lijnen weer aan de andere kant van het net kon laten geraken.

Ze werkte gewoon keihard voor die 23 Grand Slam titels. 

Elke dag. 

En toen ze de top had bereikt, werkte ze zo mogelijk nog harder om daar te blijven.

Nu even terug naar dat typische gedrag van tevreden zoekers. Als je wil dat bezoekers van jouw website zo doen, moet je dus aan de bak.

Let’s break it down.

Stap 1: hoe je regelmatig terugkerende bezoekers krijgt 

Voor elk groot project geldt dat je het moet ophakken in kleine stukjes.

Of je nou een huis gaat kopen, ja hebt gezegd tegen de organisatie van een acht-gangen-diner of de SEO van je website op orde wilt krijgen, begin altijd bij het begin.

Bij een huis kopen is dat het vaststellen van je budget. Bij een acht-gangen-diner is dat het vaststellen van het aantal gasten dat aanschuift. En bij de SEO van je website is dat: vaststellen wie jouw ideale bezoeker precies is.

Denk hier niet te makkelijk over.

Sta er even goed bij stil.

Veel marketingmensen zweren bijvoorbeeld bij het creëren van een persona.

Daarmee dwing je jezelf om je echt in je potentiële klant te verplaatsen. En dat kan je helpen bij het maken van de meest nuttige content.

Het risico is wel dat je te veel gaat ‘hokjes denken’ en mensen versmalt tot een paar eigenschappen en kenmerken die je ooit op een dinsdagochtend in maart hebt neergepend. Daar heeft niemand iets aan. Dus ga liever niet te star met een persona om.

Maar als het je helpt om die onbekende klanten aan de andere kant van de lijn tot leven te brengen, dan kan het natuurlijk geen kwaad. Want dáár gaat het om. Jouw ideale bezoekers zijn mensen van vlees en bloed. Met gevoelens en emoties. Wensen en problemen.

Daar wil je je in verdiepen.

Wat zijn hun dromen en angsten? 

Wat maakt hen onzeker en wat inspireert hen juist? Wat geeft hen buikpijn van het lachen? En waar liggen ze ’s nachts wakker van? Welk plan willen ze al heel lang oppakken en wat houdt hen tegen? Waar hebben ze hulp bij nodig? Met welke vragen lopen ze rond?

Om regelmatig terugkerende bezoekers te krijgen, moet je een relatie opbouwen met je lezerspubliek. Een soort vriendschap bijna. Dat lukt alleen wanneer je antwoorden kunt geven op bovenstaande vragen.

Pas dan kun je iemand echt helpen.

Zoek daarom goed uit wat jouw ideale bezoeker allemaal bezighoudt. Zelf geloof ik daarbij meer in het aangaan van een echt gesprek met je klanten en bezoekers, dan in het creëren van persona. Dan kun je namelijk gewoon vragen wat ze bezig houdt en waar ze mee zitten.

Ik durf te wedden dat je daarmee al een heleboel concurrenten achter je laat.

Dat is dus alvast één signaal aan een zoekmachine dat jij de zoeker het beste helpt.

Stap 2: hoe je bezoekers lang vast houdt

Dit kun je ook omdraaien.

Wanneer raak je bezoekers kwijt?

Voordat je verder leest is het belangrijk om je te realiseren dat lezers in feite verwende kleuters zijn. Ze zijn razendsnel afgeleid, lui en niet snel tevreden.

Je raakt bezoekers dus kwijt wanneer ze te hard moeten werken. En in hun ooghoek een lolly signaleren die er veel lekkerder uitziet. Het papiertje is er zelfs al voor ze af gehaald en de kleuren trekken dwingend hun aandacht. Ze hoeven alleen hun tong nog maar uit te steken.

En weg zijn ze.

Dat kun je oneerlijk vinden. Irritant zelfs. Je kunt ze proberen op te voeden. Of, je geeft ze gewoon wat ze willen:

  • Teksten die uitstekend zijn opgebouwd
    Met lekker op elkaar afgestemde alinea’s. Zodat je er als lezer vanzelf doorheen vliegt. Denk maar aan het spreekwoordelijke mes dat door zachte boter glijdt. Daar zijn allerlei schrijftechnieken voor die eenvoudig aan te leren zijn.
  • Teksten die lucht geven
    Geef de lezer mogelijkheden om naar adem te happen. Dus geen ellenlange lappen tekst. Maar wel witregels, tussenkoppen, een plaatje of een video tussendoor. En schrijf in duidelijke taal. Gewone taal. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke tekst die je schrijft een dag later streng edit. Vaak betekent dat: een boel overbodige en wollige woorden schrappen.
  • Teksten met focus
    Een van de meest gemaakt fouten bij minder geoefende schrijvers, is dat ze te veel willen vertellen. Daardoor schiet een tekst allerlei kanten op en dat is dodelijk vermoeiend voor lezers. Zoekmachines geven ook aan dat ze focus belangrijk vinden door artikelen waarin bepaalde zoekwoorden regelmatig en op logische plekken terugkomen, te belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten. Overdrijf hierin trouwens niet. De waarde van de inhoud is altijd belangrijker dan de frequentie van een zoekwoord.
  • Teksten die echt antwoord geven
    We hadden al vastgesteld dat mensen met veel vragen zitten. Om goed antwoord te kunnen geven, is het niet alleen belangrijk om te achterhalen wáár mensen op zoeken, maar ook waaróm. Dat laatste noemen we de zoekintentie. Wanneer je die weet, kun je zoekers het beste helpen. En omdat je ze zo goed begrijpt (denk aan jouw kennis van je ideale bezoeker), plaats je zelfs interne links die hen doorsturen naar dingen die ze waarschijnlijk ook nog willen weten. Want zo ben je.

Heb je dit allemaal onder de knie? 

Dan kun je weer even vrolijk zwaaien naar de zoekmachine, want reken maar dat die jouw helpende hand opmerkt wanneer bezoekers zo lang bij je blijven.

Stap 3: hoe je content maakt die mensen willen delen

Sommige bedrijven hebben hier grof geld voor over.

Dat heet adverteren.

Maar het is ook mogelijk om gepromoot te worden door anderen, zonder dat het je iets kost. Tenminste, geen geld. Je moet natuurlijk wel íets bieden in ruil voor die hulp.

Wat dan?

Waardevolle kennis. Informatie waar mensen echt wat aan hebben. Die ze vooruit helpt. In actie brengt. Aan het denken zet. Verrast. Raakt. Of vermaakt.

Dit betekent in de praktijk dat je heel veel moet geven, voordat je een externe link of aanprijzing op social media krijgt. Wees gul. En niet bang. Om jezelf te laten zien bijvoorbeeld. Of te veel weg te geven.

Gewoon doen.

Voor echt goede content geldt wederom dat deze meer waarde krijgt wanneer je dat informeren, helpen, in actie brengen, aan het denken zetten, raken en vermaken beter doet dan een ander.

Onderzoek dan ook waar jouw kracht ligt. 

Ben je misschien grappiger dan de rest? Slimmer? Duidelijker? Minder braaf? Meer inspirerend?

Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter dit werkt.

Dat klinkt misschien wat zelfhulpboekerig, maar onderschat je lezers nooit. Ook verwende kleuters voelen haarfijn aan wanneer je geforceerd lollig, stoer of goeroe-achtig probeert te zijn.

Werkt nooit.

Dat ziet een zoekmachine ook.

En ja, het kan jaren duren voordat je je eigen stijl hebt gevonden.

Maar wat in de tussentijd ook al helpt?

Geven, geven, geven.

Tot slot nog even dit

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over SEO. 

  • Hoe Google zijn algoritme bijvoorbeeld nogal eens aanpast. En je dat goed moet bijhouden om optimaal gevonden te worden. De zoekmachine wordt steeds menselijker en voert een eindeloos gevecht tegen SEO-trucjes. Gelukkig maar!
  • Waar je website qua structuur, design en techniek allemaal aan moet voldoen voor de beste SEO.
  • Of hoe verschillende teksten binnen je website verschillende functies kunnen hebben. Beter gezegd: moeten hebben. En je dus niet altijd de vraag-antwoord of probleem-oplossing constructie hoeft aan te houden om zoekers te helpen. Het geheel is subtieler in elkaar geweven om je bezoeker goed van dienst te zijn. Dat kun je op gevoel doen, op de gok, of met de botte bijl. Effectiever is het om tijd te steken in een doordachte content strategie.

Dit is ook allemaal belangrijk.

Maar als iemand je vraagt: wat is nou echt essentieel voor SEO?

Dan zeg jij: zoekers helpen.

Want dát is en blijft de kern.

Nu weet je hoe dat moet.

Goede vragen

Hi, ik ben Antje

Meer van mij lezen? Abonneer je dan hier op de V-files. Krijg je één keer per week een mail van me waar je als ondernemer echt wat aan hebt.

Heb je zelf ideeën voor een blog waardoor je beter wordt gevonden en klanten aantrekt die bij je passen? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek een korte brainstormsessie, dan hakken we samen knopen door en geef ik je slimme blogtips.

Zoek je vooral inspiratie voor je marketing?  Omdat het soms voelt alsof je ‘alles al eens hebt verteld’ bijvoorbeeld? Begin dan bij True story!

Scroll naar boven

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Wat ís storytelling nou precies en waarom werkt het zo goed? Let me show you in mijn e-mails (a.k.a. De V-files)

Meld je aan voor

De V-files

'Ja met zulke e-mails heb je geen e-book meer nodig'

Is het een nieuwsbrief, een marketing tool of elke week een goed verhaal dat je vaak óók nog aan het denken zet? Dat weet je pas als je je aanmeldt, up to you:-)