Wat de wildgroei aan coaches voor jou betekent

Het is nog net niet het oudste beroep ter wereld. Mensen helpen. Dat willen we allemaal wel. Zo lijkt het tenminste. Want de wildgroei aan coaches, is een fenomeen dat steeds meer mensen stoort. Maar wat is het probleem eigenlijk?

DSC bewerkt

De wildgroei aan coaches fascineert mij al jaren

Toen ik nog regelmatig gebruik maakte van Facebook, begonnen de advertenties voor gratis webinars van allerhande coaches me voor het eerst op te vallen.

Uit nieuwsgierigheid besloot ik er een jaar of vijf geleden een te volgen over verkooptechnieken.

De vrouwelijke businesscoach die de webinar gaf, keuvelde eerst een half uur over zichzelf. Hierbij gaf ze al wat hints als: ‘ik heb zelf ook altijd een coach’ en ‘sinds ik alles anders doe, heb ik veel meer tijd voor mijn gezin en vrienden’.

De verkoopmethode die ze daarna met ons deelde, bleek uit drie pijlers te bestaan.

Zo halverwege de eerste pijler begon mijn onderbuik zich ongemakkelijk te roeren toen ze zei dat je een liefdevolle verhouding met geld moest gaan ontwikkelen. Negatieve gedachten daarover waren waarschijnlijk ontstaan in onze jeugd, maar geld moet je juist met liefde uitgeven.

En investeren kun je leren

In de rest van het verhaal volgden ook nog wat (best) nuttige tips om meer geld te verdienen en vooral veel woorden als ‘impact’ en ‘mindset’.

Tot slot vroeg de coach aan alle aanwezigen of we ook het gevoel hadden dat er meer in ons bedrijf zat. En of we klaar waren om het spel groter te gaan spelen.

Zij kon ons daarbij helpen.

In drie maanden tijd, met een stappenplan, modules, checklists, video’s en een besloten Facebook forum.

Zodat we eindelijk geen geldzorgen meer zouden hebben. Vaker op vakantie konden (net als zij) en zelfs stoppen met roken (zoals uit de gedeelde appjes van ex-deelnemers aan haar programma bleek).

Toen kwam er een rekensommetje

Als ze dat 1 op 1 zou gaan doen, ging dat (in rode cijfers) €10.000 kosten. Omdat wij zo gemotiveerd waren dat we uit onszelf aan deze webinar waren begonnen, bood ze ons een speciale prijs van (wederom in rode cijfers) €4950.

Maar, voor snelle beslissers had ze een nóg betere aanbieding.

De unieke-snelle-beslisser-aanbieding verscheen in groene cijfers op het scherm: €2450!

‘Deze aanbieding is nog precies 38 minuten geldig’, vertelde ze er meteen bij. ‘Misschien voel je je nu onder druk gezet, maar ik werk graag met mensen die snel knopen kunnen doorhakken. Dat zijn namelijk ook goede ondernemers.’

Subtekst: als je nu niet op die groene ‘ik schrijf me direct in’-knop klikt, ben je een slechte ondernemer die altijd twijfelt en nooit ergens gaat komen.

Ik heb niet op de groene knop geklikt

Maar ik wilde wel graag meer weten over de wondere wereld der coaches.

Ik begon te googlen en ontdekte dat er duizenden zijn die ongeveer dezelfde dingen roepen. Alsof ze uit een kopieermachine zijn gestapt.

Ineens besefte ik dat ze het van elkaar leren.

Het voelde alsof ik in een piramidespel was beland. En daar werd ik een beetje bozig van.

Nu deze trend de laatste tijd op Instagram ook weer vaak in mijn feed verschijnt, borrelt mijn irritatie daarover opnieuw naar boven.

Maar wat is het probleem eigenlijk?

Ik ben in principe van het motto ‘leven en laten leven’.

Zo heb ik persoonlijk weinig met het instituut huwelijk. Maar als twee mensen die veel van elkaar houden het mooi en waardevol vinden om dat in het bijzijn van hun vrienden en familie uit te spreken en ze daarna even lekker in de lampen gaan hangen, kan ik dat alleen maar toejuichen.

Vier wat je kunt vieren. Er is al genoeg ellende in deze wereld.

En hoewel ik de veertig nader, behoor ik nog steeds niet tot het groeiende leger kleurrijk uitgedoste amateurwielrenners. Laat mij maar lekker wandelen. Of schaatsen. Maar als jij je geld wil spenderen aan de snelste fiets omdat je nou eenmaal gelukkig wordt wanneer je je af laat beulen door winderige dijken of buitenlandse bergen, maakt me dat echt niks uit.

Vooral doen.

Respect.

Waarom heb ik dan wél moeite met al die coaches?

Als er mensen zijn die zo hun geld willen verdienen en er een markt voor is, moeten ze dat toch zelf weten? Zo lang ze netjes belasting betalen, is dat toch niet mijn probleem?

Toch?

Nou, toch wel een beetje.

Want het voelt anders.

Het probleem zit hem denk ik in twee dingen:

  1. Hoe het afstraalt op alle andere coaches van Nederland
  2. Hoe het sales en marketing een bad rep geeft

Laten we bij punt 1 beginnen.

De wildgroei aan coaches besmet het woord coach

Coach is geen beschermd beroep.

Zo kan het gebeuren dat ik mijzelf naast tekstschrijver en blogger sinds kort ook schrijfcoach noem. Ik bied namelijk onder meer schrijftraining aan voor ondernemers.

Nou had ik voordat ik hier mee begon al een paar jaar ervaring opgedaan als docent aan een journalistieke schrijfopleiding, waarbij mijn begeleiding vaak verder ging dan alleen kennis delen en opdrachten nakijken.

Maar ik heb geen coachingsopleiding gevolgd.

Ik ben dan ook helemaal niet zo gelukkig met deze term voor mezelf. Dus als iemand nog een andere suggestie heeft, hoor ik het graag.

Maar het gaat nu niet om mij

Het gaat om al die uitstekend opgeleidde en goed gecertificeerde coaches in Nederland die fantastisch werk leveren. 

Die het verschil kennen tussen een uitdagende coachingsvraag en de wat zwaardere psychologische problematiek. Die een eerlijk verhaal vertellen. En heus een goed inkomen willen genereren, maar die tegelijkertijd worden gedreven door talent, oprechte interesse in een ander en een grote rugzak met ervaring.

Die maatwerk leveren.

Die coaches zien nu hoe het woord dat hun beroep voor een deel definieert, elke dag verder devalueert. Wat het voor mensen die echt iets willen leren of echt willen investeren in een serieuze coachingsopleiding ook steeds moeilijker maakt om door de bomen het bos nog te zien.

Met dank aan al die copycat-coaches dus.

Dan punt 2.

Marketing is geen leeg trucje

Als je een succesvol bedrijf wil runnen, moet je aan sales en marketing doen.

Daar kun je niet omheen. Moet je ook niet willen.

Want het is helemaal niet erg om trots te vertellen wat je allemaal in de aanbieding hebt. En om dat constant onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

Maar door de stijl die veel copycat-coaches daar voor gebruiken (google voor de gein eens op ‘bro-marketing’), kun je daar wel een wat nare bijsmaak bij krijgen. Omdat het allemaal op elkaar lijkt. En daardoor steeds ‘leger’ gaat voelen.

Laat dat idee alsjeblieft los. Het is niet vies om jezelf te promoten.

Zo zei een voormalig hoofdredacteur van een landelijke krant tijdens een bijeenkomst met een groep van mijn studenten eens: ‘je moet altijd zeggen wat je wil. Als je ooit correspondent in Moskou wil worden, moet je dat vanaf het begin hardop uitspreken. Anders weet niemand het.’

Werkt voor ondernemers precies zo

Als je wil dat mensen zich voor de wachtlijst van je volgende boek of cursus inschrijven, moet je dat zeggen. Als je wil dat ze een offerte opvragen ook. Als je wil dat ze je bellen voor een kennismakingsgesprek ook. Meerdere keren.

Net zoals je, wanneer je je huis wil verkopen, niet alleen een advertentie op Funda aanmaakt, maar ook een ‘Te Koop’ bord aan de gevel hangt.

Dat is helemaal oké.

Zelf pas ik op mijn website ook verkooptechnieken toe.

Zo spreek ik jou als lezer vaak direct aan, benoem ik weleens obstakels die ik kan wegnemen of problemen die ik kan oplossen en laat ik mensen aan het woord die tevreden waren over eerder door mij geleverde diensten.

Wat ik niet doe?

Het levert ongetwijfeld geld op, maar ik vind het geen prettige basis voor de relatie die ik wil opbouwen met mijn klanten.

Voor geen enkele relatie in mijn leven trouwens

Want hoewel ik heus andere verwachtingen heb van bijvoorbeeld mijn vriend dan van mijn klanten, behandel ik beiden tot op zekere hoogte wel hetzelfde.

Met liefde en een open vizier.

Tegen mijn huidige partner zei ik tijdens onze eerste date na een paar drankjes en wat gezellige conversatie ook niet ineens:

‘Luister vriend, het leven is zeker geen picknick voor je. I’ve been there. Maar het kan ook anders. Misschien ben je in het verleden gekwetst, maar je hoeft niet meer bang te zijn om je open te stellen. Als je je zorgen maakt dat je moederziel alleen overblijft omdat al je vrienden gesetteld zijn, heb ik nieuws voor je: dat klopt.

I’m your way out.

En er ligt trouwens een dikke erfenis op me te wachten wanneer de rikketik van mijn ouders het begeeft. De helft kan van jou worden. Maar als je niet vandaag nog een ring voor me koopt en op één knie zakt, ben ik weg. Want dat getwijfel vind ik super onaantrekkelijk.’

Voel je de liefde?

En als ie me dan zwetend ten huwelijk had gevraagd, zou ik al helemaal niet van hem hebben geëist dat we meteen doorpakken (oftewel: upselling) en nog diezelfde avond een baby zouden gaan maken.

‘Kost ongeveer een ton per kind, maar omdat jij er zo hard voor gaat, ben ik ook bereid om met slechts vijftig procent genoegen te nemen. Gaat die van ons maar niet studeren.’

Hij zou waarschijnlijk helemaal raar hebben opgekeken als ik zijn verwarde blik vervolgens had beantwoord met:

‘Ruim achthonderd mannen ging je voor!’

Sorry, ik dwaal af

Maar mijn punt is dus tweeledig.

Ten eerste: laat je goed voorlichten en doe grondig onderzoek als je een coach zoekt.

Lees bijvoorbeeld even dit blog van Sophie Carleen, waarin ze helder uitlegt wat er kan gebeuren als je wel op de groene knop klikt.

En klik niet de eerste de beste social media advertentie met de term ‘werken aan je mindset’ aan. Want hoewel er denk ik niks mis is met af en toe kritisch en onderzoekend naar je eigen gedachten en overtuigingen kijken, wordt er door copycat-coaches veel te makkelijk gestrooid met dit soort Engelse woorden.

Check dus voordat je die gratis webinar, challenge of online cursus volgt eerst even of de coach daar ook echt een inhoudelijk, eigen en concreet verhaal bij heeft. Of dat je al snel door die paar hippe, maar holle frasen heen prikt.

Hoe?

Zomaar een wild idee: benader eens een paar klanten van de desbetreffende coach om concrete vragen te stellen. Gewoon mailen of bellen. En goed voorbereiden.

Doe je huiswerk

Ten tweede: voel je niet ongemakkelijk als je aan sales en marketing doet.

Ik heb hierboven tussen de regels door ook heel kort wat geroepen over mijn aanbod. Hopelijk maakte het je nieuwsgierig als je tot mijn doelgroep behoort en irriteerde het je niet als je geen potentiële klant van mij bent.

Ook plaatste ik naast linkjes naar anderen, een paar keer een link naar een pagina op mijn eigen website. Zodat je misschien nog wat langer bij me blijft, om me iets beter te leren kennen.

En onder aan dit verhaal kun je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Als ik voldoende je interesse heb gewekt.

Dat is allemaal marketing

Niks mis mee.

Maar wees origineel.

Experimenteer.

Leg het er niet te dik bovenop. Probeer er een beetje plezier in te krijgen. En doe het liever niet volgens voorgekauwde trucjes, want daar irriteren mensen zich uiteindelijk kapot aan.

En dan moet ik straks weer zo hard werken om mijn eigen klanten ervan te overtuigen dat het ook anders kan. Met creatief schrijfwerk. En echte verhalen, gewoon in het Nederlands. Maar je mag het ook storytelling noemen hoor.

Kan mij het schelen.

Meer van Antje?

Scroll naar boven